به نام خدا
در حالی كه سراسر جهان مسلماناند ما موجود كافر در جهان تكوین نداریم ﴿وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ این اسلام همان انقیاد است هیچ موجودی نیست كه مسلم و منقاد نباشد ﴿وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ طَوْعًا وَ كَرْهًا وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ﴾.پرسش: .
پاسخ: تكوینی چون نظام غیر انسانی نظام تكوینی است یعنی دریاها، درختها، سنگها، آسمانها و زمین و هر موجود ذی شعور و غیر ذی شعور این منقاد حق است این اسلام، اسلام عمومی است كه ﴿وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ همان تسبیح است كه ﴿یُسَبِّحُ لِلّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی اْلأَرْضِ﴾ همان سجده است كه ﴿یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ﴾ همان طوع و اطاعت است كه ﴿وَ لِْلأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ﴾.
پرسش: .
پاسخ: نه، اسلام تكوینی را پذیرفتهاند همهشان اما این قرآن این ولایت، این امامت، این معرفتی كه انسان دارد این درجه را آنها توان تحمل نداشتند وگرنه همه آیاتی كه در چهار پنج طایفه خلاصه میشود دلالت دارد كه سراسر جهان مطیع حقاند هم آیات تسبیح كه به صورت سبح، یسبح و امثال ذلك فراوان آمده كه سراسر جهان تسبیح گوی حق است و جامع همه اینها آیه سوره اسراء» است كه ﴿وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾ این مال یك طائفه از آیات كه فراواناند درباره تسبیح طائفه دیگر آیات سجدهاند كه ﴿یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ﴾ قریب به این مضمون در چند جا آمده كه هر چه در جهان هست در پیشگاه خدا ساجد است طائفه دیگر آیه اسلام است كه اسلم، یسلم هر موجودی كه در آسمان و زمین مسلم است یعنی منقاد است گردن نهاده به حكم خدا طائفه رابعه طائفه اطاعت است كه سراسر موجودات آسمان و زمین مطیع حقاند ﴿ثُمَّ اسْتَوی إِلَی السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِْلأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا أَوْ كَرْهًا قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ﴾ خداوند به آسمان و زمین فرمود بیایید بیمیل یا با میل یعنی خواه و ناخواه ﴿طَوْعًا أَوْ كَرْهًا﴾ یعنی خواه و ناخواه باید بیایید عرض كردند ما خواه میآییم نه خواه و ناخواه ﴿قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ﴾ نه اتینا طائعَین» اینها تثنیهاند اما در هنگام جواب به جمع جواب دادند یعنی ما به همراه همه این قافله در حركتیم ﴿أَتَیْنا طائِعینَ﴾.
پرسش: .
پاسخ: چون اگر در خلاف جهت بردن باشد این دیگر طوع نیست یعنی هر موجودی را در همان راهی كه با آن راه هماهنگ است رهبری میكند نظام جهان با محبت و تسخیر اداره میشود نه با شتاب و فشار و قهر و قسر مانند آن هر موجودی یك هدفی دارد یك راهی دارد ذات اقدس الهی آن موجود را با طی آن راه به همان هدف میرساند.
پرسش: .
پاسخ: نه منقاد تكوینی كه هست انسان چه كافر چه غیر كافر منقاد تكوینی كه هست یعنی این چنین نیست كه بخواهد در جهان زندگی كند بدون تغذیه یا هر چه را بتواند بخورد این طور نیست این بدون تغذیه نمیشود بدون آشامیدنی نمیشود بدون خواب نمیشود بدون مسكن نمیشود هر طوری كه این دستگاه گوارش او میخواهد او برابر همان آن خواسته دستگاه گوارش زندگی میكند منتها در بیان تشریع دو گونه فرض هست انسان بدون خواب نمیشود باید بخوابد اما جای غصبی یا جای مباح؟ تشریع برای تنظیم این كارها است یعنی همه این كارها را باید با آن مصداق حلالاش انجام داد در تشریع عصیانپذیر است یعنی انسان نمیتواند بگوید من میخواهم طوری زندگی كنم كه غذا نخورم اصلاً مثل فرشته این نمیشود این منقاد حق است خداوند او را درباره پیامبر به دیگران هم فرمود درباره پیامبر فرمود: ﴿وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَدًا لا یَأْكُلُونَ الطَّعامَ﴾ انسان نمیتواند با این تكوین مخالفت كند كه بگوید من مثل فرشته میخواهم زندگی كنم میخواهم یك هشتاد، نود سال زندگی كنم آب ننوشم غذا نخورم و نخوابم مثل فرشته این نمیشود اینجا مسلم و منقاد است این اسلام تكوینی است اما برای رفع نیازهای خود دو تا فرض دارد ﴿إِنّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ﴾ این یك لیوان آبی را كه باید بنوشد دو تا مصداق دارد یك حلال دارد یك حرام آن نانی كه باید بخورد دو مصداق دارد حلال دارد و حرام تشریع برای آن است كه این قوانین اعتباری را هماهنگ با آن قوانین تكوینی بكنند اینجا است كه انسان احیاناً عدهای مسلمانند عدهای كافرند در نظام تشریع و خداوند انسان را كه با اعتبارات و قوانین كار میكند طوری پرورانده كه نظام تشریع او هماهنگ با تكوین باشد در اینجا است كه جا برای عصیان است آن وقت انسان در این مورد كه معصیت بكند میفرماید كه شما معصیت میكنید كسی را كه همه حرف او را گوش میدهند حتی خود شما به كافر میفرماید شما در نظام تكوین حرف او را گوش میدهی همه حرف او را گوش میدهند در نظام تشریع هم باید حرف او راگوش بدهید.
و الحمد لله رب العالمین»
فایل صوتی و متنی ۱۷۳ سوره مبارکه آل عمران
بسم الله الرحمن الرحیم صلوات خاصه امام رضا
كه ,وَ ,فِی ,یعنی ,جهان ,مَنْ ,است كه ,مَنْ فِی ,فِی السَّماواتِ ,السَّماواتِ وَ ,﴿وَ لَهُ ,قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ﴾ ,كَرْهًا قالَتا أَتَیْنا ,أَوْ كَرْهًا قالَتا ,لِْلأَرْضِ ائْتِیا طَوْعًا
درباره این سایت