به نام خدا
این استطاعتی كه آمده در روایت ﴿وَ لِلّهِ عَلَى النّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبیلاً﴾ این نظیر خمس و زكات و امثال ذلك نیست كه مالك بودن شرط باشد مستطیع بودن شرط است استطاعت گاهی به این است كه خود انسان مالك هست و آنچه را كه لازمه رفتن و آمدن است یك وقت است كه مالك نیست ولی توان آن را دارد و مستطیع است حالا یا مهمان كسی است یا میتواند كاری انجام بدهد برای قافله نظیر این خدمه و مانند آن یا ماموریتی را برای این كاروانها به عهده بگیرد كه هم كارش را انجام بدهد هم زیارت بكند و هم مناسكش را اینها هم مستطیعاند در صورتی كه به حیثیتشان صدمهای وارد نشود مسئله خمس و زكات و امثال ذلك مالك بودن آن نصاب شرط است ولی مسئله وجوب حج مالك بودن آن زاد و راحله و نفقه شرط نیست بلكه مستطیع بودن شرط است گاهی انسان مهمان كسی است گاهی بذل میكنند استطاعت بذلی دارند و مانند آن اگر كسی را مهمان كردند و مالی به او بذل كردند كه او مكه مشرف بشود یا به او گفتند كه هزینه شما را ما پرداخت میكنیم و در پذیرش این بذل سلب حیثیتی و هتك حرمتی نیست و ننگ نیست این شخص میشود مستطیع و مكه رفتن بر او واجب است چون مستطیع است
فایل صوتی و متنی ۱۹۷ سوره مبارکه آل عمران
بسم الله الرحمن الرحیم صلوات خاصه امام رضا
كه ,هم ,مالك ,مستطیع ,شرط ,گاهی ,انجام بدهد ,است كه ,بودن شرط ,شرط است ,مانند آن
درباره این سایت