به نام خدا
توسل به ائمه (علیهم السلام) تبرك به مزارشان همین است اینها به منزله شمس معنوی این نظام هستیاند همان طوری كه ذات اقدس الهی این شمس ظاهر را خودش اداره كرده خودش نور داده این شموس باطنه هم به شرح ایضاً توسل بیش از این نیست كسی كه شبانهروز دارد با جهان خارج كار میكند و متوسل میشود به این علل و اسباب مادی او چگونه میتواند از توسلهای معنوی جلوگیری كند مگر هیچ انسان عاقلی كه تشنه شد میگوید من آب نمیخورم برای اینكه خدا ساقی است و هیچ موحدی هم نمیگوید كه آب ساقی است میگوید ﴿یُطْعِمُنی وَ یَسْقینِ﴾ كنار سفره مینشیند میگوید الحمدلله الذی اكرمنا و اطمعنا» خب نان كه سیر نمیكند مطعم خدا است یك موحد كه گرسنه است واقعاً به سراغ نان میرود یك عطشان كه تشنه است واقعاً به سراغ آب زلال میرود و عقیدهاش هم این است كه ذات اقدس الهی اینها را وسیله برای رفع گرسنگی و رفع تشنگی قرار داد همین التجاء ما به ائمه معصومین هم همین است اینها آب حیاتاند اینها شمس حقیقتاند همین است تا یك آیهای درباره شرك سخن میگوید این المنار سرمیآورد كه این توسل را میخواهند نفی كند پس توسل باید معنایش معلوم بشود چیست تبرك باید معنایش معلوم بشود چیست آن كاری كه در جاهلیت بود كه میگفتند ﴿ما نَعْبُدُهُمْ إِلاّ لِیُقَرِّبُونا إِلَی اللّهِ زُلْفی﴾ واقعاً این بتها را عبادت میكردند و از این بتها واقعاً كار میخواستند میگفتند خداوند كار را به این بتها واگذار كرده منتها این چوبها و سنگهای دستتراش اینها تمثال و مجسمههای بتهای اصیل اینها بود حالا یا اینها انسانهای بزرگ را میپرستیدند یا فرشتهها را یا ستارهها را بالأخره برای آن معبودهای خود یك مجسمههایی ساختند كم كم این مجسمهها پیششان مقدس شد آنها واقعاً این وسایط را عبادت میكردند اولاً و اینها را در تأثیر رسانی مستقل میدانستند ثانیاً قرآن كریم آمده اسلام آمده گفته كه عبادت مخصوص خدا است اولاً و غیر خدا فرشتگان ملائكه، انبیا، اولیا معصومین (علیهم السلام) واسطهاند و این وساطت هم به اذن الله است نه بالاستقلال ثانیاً همان طوری كه در قیامت جریان شفاعت این چنین است كه ﴿مَنْ ذَا الَّذی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ﴾ در دنیا هم این چنین است هرگز آفتاب بدون اذن خدا نور نمیدهد و گرما نمیفرستد هرگز آب بدون اذن خدا رفع عطش نمیكند هرگز امام (سلام الله علیه) بدون اذن خدا شفا نمیدهد خب چطور یك انسان به داروخانه میرود دارو میخرد و از دارو شفا میخواهد و از دعا شفا نخواهد؟ دارو چه نقشی دارد آیا دارو مؤثر است یا نه؟ البته مؤثر است آیا بالاستقلال اثر دارد؟ یقیناً بالاستقلال اثر ندارد هستی این دارو ربط به حق است چه رسد به تأثیرش خب چطور یك آدم عاقل دارو را مصرف میكند از دارو شفا میخواهد به عنوان توسل و وسیله گیری از انسان كامل كه هزارها بار از اینها قویتر و مؤثرتر است شفا نگیرد این طور نیست بنابراین مسئله شفاعت مسئله توسل این با توحید ناب همراه است چون در تمام زندگی شبانهروزی ما توسل به علل و اسباب هست به همین معنا به انسانهای كامل هم متوسل میشویم به همین معنا اگر ﴿وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفینِ﴾ هست ﴿یُطْعِمُنی وَ یَسْقینِ﴾ اما دارو هم هست غذا هم هست آب هم هست در حقیقت شافی خدا است مطعم خدا است ساقی خدا است و این دارو مظهر هو الشافی است و آن آب مظهر هوالساقی است و این نان مظهر هو المطعم است درباره ائمه (علیهم السلام) هم به شرح ایضاًپرسش: .
پاسخ: هیچ چیز اینها باید بگویند كه ﴿وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ﴾ اینها فقط میدانند نماز و روزه وسیله است غافل از اینكه محبت هم كه بالاتر از این عبادتها است به عنوان مزد رسالت آمده آن هم وسیله است ﴿وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ﴾ را در صلاة و صوم تطبیق میكنند در روایات ما هم هست البته نماز وسیله است روزه وسیله است جهاد وسیله است همه این عباداتی كه در دین آمده وسیله است اما مهمتر از همه كه ولایت است آن هم وسیله است منتها وسیله كامل تر كه فرمود: ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْنًا﴾ كه اینجا این ولایت مصداقی شد برای حسنه این حسنه به عنوان اجر رسالت تأمین شده است كه بالاتر از سایر عبادات است.
فایل صوتی و متنی ۱۷۰ سوره مبارکه آل عمران
بسم الله الرحمن الرحیم صلوات خاصه امام رضا
كه ,هم ,اینها ,خدا ,وسیله ,دارو ,وسیله است ,خدا است ,هم هست ,همین است ,است و ,ائمه علیهم السلام ,ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ﴾ ,باید معنایش معلوم
درباره این سایت