چون خداوند در بحثهای قبل هم ملاحظه فرمودید كه مقامات معنوی را به بر و فاجر میدهد همان طوری كه مال را به بر و فاجر میدهد علم را استجابت دعا را اینها امتحان است به بدان هم میدهد به خوبان هم میدهد به بدانی كه ضمیرشان مستتر است و هنوز آزمون نشدهاند هم میدهد نظیر ﴿وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها﴾ یا نظیر سامری كه میگوید ﴿بَصُرْتُ بِما لَمْ یَبْصُرُوا﴾ یك آدم عادی نبود وگرنه آنچه را دیگران نمیدیدند او هم نمیدید این كرامتها را معنویت را خوابهای خوب را حالتهای خوب را خدا گاهی به افراد میدهد ببیند چه میكنند اگر ـ معاذ الله ـ نظیر بلعم باعور و سامری درآمدند ﴿فَانْسَلَخَ مِنْها﴾ میشود ﴿فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ﴾ خواهد بود اگر نظیر سلمان و اباذر (رضوان الله علیهما) درآمدند كه ﴿طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ﴾ این مقامات را به عنوان امتحان میدهند علم را كمال را فقاهت را اجتهاد را همه اینها امتحان است اما پستهای كلیدی نظام الهی را فقط به یك گروه میدهد آنهایی را كه خدا میداند آنها در امتحان موفقاند به آنها میدهد نبوت را امامت را رسالت را هرگز به كسی كه خدا میداند در امتحان موفق نیستند نمیدهد این است كه در سورهٴ مباركهٴ انعام» فرمود: ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ خدا میداند كه این پستهای كلیدی و این سمتها را به چه كسی بدهد چون عدهای در حجاز آرزوی نزول وحی را داشتند در آیه 124 سوره انعام» فرمود: ﴿وَ إِذا جاءَتْهُمْ آیَةٌ قالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتّی نُؤْتی مِثْلَ ما أُوتِیَ رُسُلُ اللّهِ﴾ اما ﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ كار كلیدی را هرگز خدا به كسی كه میداند حسن خاتمت ندارد نمیدهد لذا وقتی از انبیا به طور خصوص یاد میكند میفرماید من شما را برگزیدم انتخاب كردم شما صفوه من هستید ﴿إِنَّ اللّهَ اصْطَفی آدَمَ وَ نُوحًا وَ آلَ إِبْراهیمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمینَ﴾ ﴿ذُرّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ﴾ یعنی در بین جوامع بشری من شما را برگزیدم اینها نخبه حقاند یا دارد اینها ﴿اجْتَباهُ رَبُّهُ﴾ اینها جبایه شدهاند یك طبق میوه كه چند میوه درشت و شاداب روی او است كسی كه به سراغ این میوهها میرود میگویند اینها را جبایه كرده جابی یعنی مجتبی پسند كسی كه برچین میكند اینها برچین شدهٴ این بوستان بشریتاند اگر خداوند فرمود: ﴿وَ اللّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ نَباتًا﴾ همه بشرها را چون درختها از زمین هستی رویانید این درختها میوه میدهد بعضی از این میوهها كه برای همیشه سالمند آنها را خدا برچین میكند اینها انبیا و اولیایاند لذا تعبیر به اجتبا دارد در آیه سیزده سوره طه» به موسای كلیم (سلام الله علیه) میفرماید: ﴿وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ﴾ تو مختار منی، برگزیده منی ﴿فَاسْتَمِعْ لِما یُوحی﴾ گاهی هم كلمه اختیار را نسبت به افراد عادی هم به كار میبرد نظیر آیه 32 سوره دخان» اما آن به معنای فضیلتهای مصطلح است آن خارج از سلسله انبیا و اولیا است آنكه فرمود: ﴿وَ لَقَدِ اخْتَرْناهُمْ عَلی عِلْمٍ عَلَی الْعالَمینَ﴾ این درباره بنی اسرائیل است نه درباره انبیا و اولیا نسبت به این بزرگان یعنی انبیا و اولیا میفرماید اینها كسانیاند كه اصلاً كفر نمیورزند اینها برای همیشه آدمهای خوبیاند در آیه 89 سوره انعام» این است كه فرمود: ﴿أُولئِكَ الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ﴾ این انبیایی كه اسم شریفشان برده شد كسانیاند كه ما به آنها كتاب دادیم حكمت دادیم یا حكومت دادیم و نبوت اعطاء كردیم اگر دیگران به این احكام دین و معارف الهی كفر میورزند این انبیا اهل كفر نیستند ﴿فَإِنْ یَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْمًا لَیْسُوا بِها بِكافِرینَ﴾ اگر دیگران نسبت به معارف الهی كفر میورزند ما انبیایی را برانگیختیم كه نه تنها كافر نیستند اهل كفر نیستند نه تنها و ما یكفرون بلكه ﴿لَیْسُوا بِها بِكافِرینَ﴾ این ﴿لَیْسُوا بِها بِكافِرینَ﴾ آن ریشه خباثت را میخشكاند یعنی اینها آن نیستند كه آدمهای بد دربیایند آنگاه در همین محور تهدید میكند كه انبیا (علیهم السلام) كه انسانهای خوبیاند روی آن ملكات نفسانی انسان خوبیاند با اینكه میتوانند بد باشند حرف همه این است كه لو لا التقی لكنت ادهی» این اختصاصی به حضرت امیر (سلام الله علیه) ندارد همه اینها در این مسایل از دیگران قدرتمندترند تنها چیزی كه حاجز اینها است ورع یحجزه عن معصیت الله همان تقوا است كه لو التقی لكنت ادهی العرب او ادهی الناس» اگر تقوا نبود آنها توان این كار را داشتند منتها آن تقوا حاجز است در همین زمینه نشانه اینكه اینها مكلفاند میتوانند معصیت بكنند ولی به لطف و عنایت و عصمت الهی از هر گناه مصون و معصوماند.
فایل صوتی و متنی ۱۶۸ سوره مبارکه آل عمران
بسم الله الرحمن الرحیم صلوات خاصه امام رضا
كه ,اینها ,میدهد ,هم ,انبیا ,خدا ,را به ,بر و ,به بر ,و فاجر ,فاجر میدهد ,برچین میكند اینها ,حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ ,أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ ,﴿اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ
درباره این سایت