به نام خدا
حلول ماه مبارک رمضان
این دهان بستى دهانى باز شد
زبان و دهان باید از پرخوردن و پرگفتن بسته شود. در هنگام حرفزدن لازم است زبان را از لغویات و غیرضروریات و به طور كلى از غیر خدا باز داشت. همچنین در باب خوردن و آشامیدن چه ومى دارد فك انسان همواره بجنبد و مشغول بلعیدن باشد؟
تا خورنده لقمههاى راز شد
این راز همان راز پىبردن به همراهى همیشگى خداوند با انسان است. براى پىبردن به این راز، باید راه ظاهر بسته شود.
لب فرو بند از طعام و از شراب
وقتى انسان دائمآ در حال خوردن باشد، هیچ معنویتى از درونش ظاهر نمىگردد. نمىتوان ادعاى سلوك و عرفان نمود و نمی توان پرخورى كرد و حال خوب یافت. اگر هم احساس كرد حال خوبى دارد، در واقع این بخارات معده است كه بر سرش زده! همچنانكه اگر انسان با شكم پر به نماز بایستد، حضور قلبى نخواهد داشت.
سوى خوان آسمانى كن شتاب
خوان آسمانى در آسمانها و كرات نیست بلكه این خوان، همان معنویاتى است كه خداوند درون همگان قرار داده است و باید آن را كشف نمود. از بركات ماه رمضان این است كه انسان علاوه بر اینكه مجبور به امساك از خوردن مىگردد، بىحالى و گرسنگى او را از حرف زدن زیاد نیز باز مىدارد و این دو (نخوردن و نگفتن) ابواب حكمت را به روى انسان باز مىكنند.
گر تو این انبان ز نان خالى كنى
اگر شكم خالى گردد، گوهرهاى درونى انسان، ظاهر مىشود. همچنانكه اگر زبان از گفتن زیاد، باز بماند، حكمت بر آن جارى مىشود. اگر كسى را صاحب سكوت یافتید آماده شوید تا حكمت را از او بیاموزید.
روایت است از امام رضا است كه فرمودند: ان الصمت باب من أبواب الحكمة» سكوت درى از درهاى حكمت است. البته سكوتى باب حكمت است كه به وسیله شخص مؤمن و در راه رضاى خدا باشد.
پر ز گوهرهاى اجلالى كنى؛ گوهرهاى اجلالى همان یافتن حكمت در هنگام سكوت و جمعیت حواس و توجه، در هنگام پرهیز از پرخورى است كه در انسان ظاهر مىشود.
طفل جان از شیر شیطان باز كن
شیر شیطان اعم از خوردنىها، آشامیدنىها، دیدنىها، شنیدنىها و گفتنىها و انجامدادنىهاست. وقتى انسان راههاى ظواهر را بر خود بست به حال خلسه وارد مىشود. خلسه چیز عجیبى شبیه خواب نیست. خلسه یعنى توجه به درون. همان حالت توجهى است كه گاه بر اثر حضور قلب در نماز براى انسان رخ مىدهد.
بعد از آنش با ملك انباز كن
بریدهشدن از ماده و ظواهر آن و بیرونآمدن از اسباب و دیدن خداى تعالى به عنوان رأس الأسباب و مؤثر تام، ورود در عالم ملكوت است و انبازكردن با ملائكه.
البته این ورود در ملكوت است و مراحل بعد از آن؛ یعنى عروج در این عالم و صعود به عوالم بالاترِ هنوز نیامده.
چند خوردى چرب و شیرین از طعام امتحان كن چند روزى در صیام
چند شبها خواب را گشتى اسیر یك شبى بیدار شو دولت بگیر
تهجد و شبزندهدارى، رویه تمامى علماء و بزرگان دین بوده و هست. روایاتى نیز مبنى بر بیدارماندن در یك سوم یا یك ششم پایانى شب و استفاده از عنایات پروردگار در آن زمان، وارد گشته است. این بیدار ماندن یكى از راههاى كسب فهم و خروج از ظواهر مىباشد. نتیجه خروج از ظواهر، فهم مسببیت خداوند و درك توحید افعالى اوست.
حضرت آیت الله سید علی محمد دستغیب در تفسیر سوره عنکبوت
https://chat.whatsapp.com/IKohTDr9Q5bCxtXR3DarL7
بسم الله الرحمن الرحیم صلوات خاصه امام رضا
انسان ,كه ,حكمت , ,باز ,حال ,است كه , ,در هنگام ,را از ,است و
درباره این سایت