به نام خدا
مرحوم شیخ بهایی(رضوان الله علیه) در كتاب شریف اربعیناش از بعضی از بزرگان حتی نظیر ابنطاووس آنها فتوا به بطلان عبادت آن دو گروه دادند گفتند اگر كسی خوفاً من النار عبادت بكند عبادتش باطل است شوقاً الی الجنه عبادت بكند عبادتش باطل است گرچه نوع محققین این سخنان را نپذیرفتند ولی از آن طرف گویندگان و صاحبان آن فتوا كم نیستند آن طور كه مرحوم شیخ بهایی(رضوان الله علیه) در كتاب شریف اربعینشان نقل كرد كه در بحثهای قبل هم آن فتوا خوانده شد میفرماید كثیری از علما فتوا به بطلان دادند منتها جمعبندی شد كه اگر منظور آقایان این است كه اینها فقط از جهنم میترسند و خدا را وسیله قرار میدهند كه نسوزند البته عبادتشان باطل است زیرا اینها اگر نسوزند خدا را نمیخواهند یا آنها كه شوقاً الی الجنه عبادت میكنند منظورشان این است كه هدف اصلیشان رسیدن به بهشت است و خدا را برای رسیدن به بهشت میخواهند كه اگر بتوانند در آن عالم به بهشت برسند بدون عبادن خدا عبادت نمیكنند البته نمازشان باطل است و حق با آن قوم است كه كثیری از علماست اما اینچنین كه نیست مردم ولو سادهترین افراد مسلمان اینها خدا را میخواهند و از خدا میترسند منتها فهمشان در همین حد است كه از خدا نجات از آتش میخواهند از خدا رسیدن به بهشت میخواهند معبودشان خداست مطلوب اصلیشان این است كه از خدا چیز بخواهند خدا هم میفرماید كه چه میخواهید میگویند پرهیز از آتش این عبادتشان صحیح است نشانهاش این است كه در خود همین روایات عبادت عابدان به سه دسته تقسیم شده است همین روایتی كه آنها به این روایت استدلال كردند برای بطلان عبادت آن دو گروه همین روایت دلیل بر صحت عبادت هر سه گروه است دیگر
فایل صوتی و متن ۲۰۴سوره مبارکه آل عمران
بسم الله الرحمن الرحیم صلوات خاصه امام رضا
كه ,خدا ,عبادت ,میخواهند ,بهشت ,همین ,از خدا ,است كه ,خدا را ,این است ,به بهشت ,معبودشان خداست مطلوب ,خداست مطلوب اصلیشان ,میخواهید میگویند پرهیز ,میخواهند معبودشان خداست
درباره این سایت